Hilarious. A Very Creative Agency
Gamification

Welkom
bij Hilarious

Bij Hilarious staat gamification al 10 jaar centraal in onze communicatie. We zijn geen gameontwikkelaars, we gaan veel verder dan dat! We integreren game-elementen in de marketingstrategie van onze klanten. Deze benadering is van essentieel belang en we zijn er trots op dat we het dagelijks toepassen. We geloven sterk dat gamification een cruciale rol kan spelen in de communicatiestrategie van elk bedrijf en moedigen iedereen aan om het een kans te geven.

Ons team doorloopt verschillende stappen bij de ontwikkeling van game mechanics, voordat we overgaan tot het daadwerkelijke ontwerp van gamification:

  • Strategie,
  • UX/UI,
  • Animatie,
  • Ontwikkeling,
  • Rapportage en optimalisatie gedurende de hele campagne!

We hebben meer dan 500 op maat gemaakte digitale activaties gecreëerd, met diverse gamification technieken en originele spelmechanismen. Gemiddeld besteedt elke deelnemer zo'n 2,5 minuten aan de activatie. Dit langdurige contact met een merk is bijna onmogelijk te bereiken met andere vormen van interactie. Door gamedesignelementen, serious games en gameprincipes toe te passen, kunt u de betrokkenheid van gebruikers bij uw merk aanzienlijk vergroten.

Klanten zoals Proximus, Cofidis, Toyota en het Italiaans Toerismebureau in België hebben de trend al gevolgd en zijn uitstekende voorbeelden van wat gamification kan opleveren. Bent u de volgende?

01

Gamification toepast

Definitie van gamification: het concept om elke taak of service om te vormen tot een spel. Ongeacht de benaming (digitale activering, wedstrijd, klantenbindingsprogramma, enzovoort), kan gamification de sleutel zijn tot een succesvolle communicatiestrategie. Of het nu gaat om het aantrekken van nieuwe klanten, het verzamelen van gegevens, het opbouwen van klantenloyaliteit of het gelukkig maken van klanten, gamification is het middel om je doelstellingen te bereiken.

Volg je nog? Het is helemaal niet zo ingewikkeld. Neem bijvoorbeeld dagelijkse huishoudtaken. Niemand staat te springen om eraan te beginnen. Stel je nu voor dat elke taak beloond zou worden met een cadeau. Plotseling wordt schoonmaken geassocieerd met plezier en zijn we minder terughoudend om eraan te beginnen! Gamification dient dus als een motiverende hefboom en helpt ook om gewoonten te vormen. De taak wordt onderhoudend dankzij intrinsieke motivatie, en dat is precies wat je wilt bereiken met je communicatie. Gamification geeft je klanten altijd een zekere motivatie. Gamification is de techniek waarmee je prospects motiveert.

In de praktijk is gamification het combineren van ervaringen zoals:

  • beloningen,
  • afspraken,
  • loyaliteit,
  • eigenaarschap,
  • progressie,
  • prestatie badges,
  • ranking.

Om extrinsieke motivatie te creëren. Pas deze elementen aan in de marketingstrategie van je diensten, binnen je bedrijf, tijdens bedrijfsopleidingen of zelfs bij saaie taken in het dagelijkse werk. Ongeacht de context van je bedrijf, zelfs buiten het domein van gamen, kun je gamification gebruiken als een communicatieproces dat je in staat stelt om de gewenste resultaten te behalen: je prestatiedoelstellingen in elke fase van de conversietrechter. Gebruikers worden ondergedompeld in verschillende situaties die de betrokkenheid en interactie met je merk vergroten. Op die manier kan gamification gebruikers inspireren.

Gamification heeft een sterke sociale dimensie en omvat competitieve elementen die gebaseerd zijn op:

  • De behoefte aan erkenning,
  • De drang naar uitdaging,
  • De geest van competitie en teamwerk,
  • Het tonen van altruïsme,
  • De aantrekkingskracht van beloningen.

Het is een cognitief proces dat bij uw prospects een zeker plezier opwekt en de retentie van uw bedrijf verhoogt. Het is van belang om het gewenste gedrag te stimuleren. Daarom kunt u gamification zelfs toepassen in niet-gamingomgevingen of bij alledaagse taken. Het spel moet echter eenvoudig genoeg zijn om geen frustratie op te wekken.

02

Simpele gamification technieken

Een succesvol voorbeeld is het platform Enjoy! waarop deelnemers maandelijks 5 wedstrijden kunnen spelen. Door het gebruik van gamification elementen ervaart het merk een verhoogde interesse en tevredenheid vanwege haar klanten. Je kan deze factor verhogen door sociale interactie, zoals de experience delen met vrienden, toe te voegen.

Een andere factor die heel belangrijk is als we het over gamification hebben, zijn de achievement badges. Deelnemers moeten worden beloond, elke keer dat ze een actie ondernemen, zodat ze badges kunnen verdienen. Dat verhoogt de betrokkenheid van je gebruikers bij uw merk en verhoogt bijgevolg de merkretentie. Het is ook een goede manier om mensen te motiveren.

03

Hoe integreer je spelmechanismen in je gamification-project?

Merken die gamification integreren in hun customer engagement marketing strategieën zien verschillende positieve resultaten:

  • Een stijging van 47% in betrokkenheid
  • Een toename van 22% in merkloyaliteit
  • Een groei van 15% in merkbekendheid

Meer dan twee derde van de top 2.000 bedrijven wereldwijd heeft al gamification toegepast in hun marketinginspanningen. Met een sterke gamification-strategie kunnen merken herhaaldelijk gedrag bij hun klanten stimuleren. Gamification-technieken kunnen worden toegepast in alle aspecten van een bedrijf, zelfs in niet-gaming omgevingen en tijdens routinetaken.

Gamification kan ook worden ingezet om gegevens te verzamelen en databases te verrijken, uiteraard met inachtneming van de privacyregels zoals de RGPD. Spelomgevingen motiveren gebruikers meer om hun persoonlijke gegevens te verstrekken dan in het echte leven. Dit kan bijvoorbeeld helpen bij het verkrijgen van contactinformatie en het opbouwen van een kwalitatieve lijst met potentiële klanten.

Daarnaast kan gamification een effectieve tool zijn voor klantsegmentatie en het verzamelen van waardevolle data om uw publiek te begrijpen. Deze gegevens kunnen vervolgens worden gebruikt voor nieuwsbrieven of om advertentiecampagnes te verfijnen. Dit zal uw verkoopteams enthousiast maken en op de lange termijn meer inkomsten genereren.

Gamification kan ook bijdragen aan het verhogen van online en offline conversies door klanten beloningen of punten te bieden na het voltooien van een ervaring, zoals kortingsbonnen of loyaliteitspunten.

Tot slot, door gamification in uw marketingstrategie te integreren, kunt u ook een online community creëren en op die manier klantenbinding opbouwen. Het gevoel van gemeenschap en betrokkenheid zal de naamsbekendheid van uw merk vergroten.

Of het nu op een smartphone, desktop of in applicaties is, de sleutel tot succes ligt in het aanpassen van de gamification-mechanismen aan uw doelstellingen en situatie. Consistentie is hierbij essentieel om de beste resultaten te behalen.

04

Hoe integreert u dit instrument in uw verschillende formaten?

Nu je "why" weet, is het tijd om over te gaan op "how", zoals Simon Sinek zou zeggen. Inderdaad, om een activatie echt zinvol te maken, is het ideaal dat het een moet hebben. Om een activatie betekenisvol te maken, moet je er zin en een doel aan geven.

Een mooi voorbeeld van dit principe is onze klant Cofidis. Een bank die kredieten verleent heeft het moeilijk om engagement vanwege haar klanten te verwerven. Echter, met onze gamification-strategie hielpen we Cofidis om maandelijks duizenden deelnemers met hen te laten interageren. Het idee was eenvoudig: omdat Cofidis een  historische partner van het wielrennen is, ontwierpen we verschillende spelmechanismen rond het veldrijden. Met promofilmpjes op social media en via mailcampagnes dreven we duizenden mensen naar een spelplatform waar de deelnemer centraal staat en elke maand fantastische prijzen kan winnen.

Het is belangrijk dat het spelconcept en de regels intuitiëf zijn, zonder dat de speler een hele handleiding moet ondergaan. Het is belangrijk dat de speler de regels heel snel begrijpt, zonder een hele pagina met regels te hoeven lezen.

Ook van belang is het creëren van interactie. Aangezien het doel een verhoogd engagement is, moet de speler de toegevoegde waarde van de activering zien. Je moet dus vanaf het begin pittig zijn en de gebruiker zoveel mogelijk betrekken. Gamification-technieken kunnen bestaan uit leren, serious games, game based learning, ludieke spelmomenten, problemen oplossen, memoriseren, maar ook variaties op oudere games in een moderne digitale omgeving kunnen een optie zijn. Een puntensysteem is de sleutel om ervoor te zorgen dat de menselijke motivatie verzekerd is. Gebruik wedstrijdvormen !Door prijzen aan te bieden verhoog je het engagement en de klantenbinding.

Aarzel niet om te spelen met teamgeest en competitie. Deze twee menselijke instincten zullen je helpen om het engagement binnen je activatie te verhogen.

05

Een belangrijke vraag : Welke resultaten?

Het ontwerpen van een digitale ervaring met gamification heeft verschillende voordelen:

  • Het vergroot de bekendheid.
  • Het stimuleert betrokkenheid.
  • Het verzamelt gegevens en leads.
  • Het bevordert de interactie binnen de community en zorgt voor loyaliteit.

U kunt uw potentiële klanten belonen en hen tegelijkertijd erkenning geven door middel van ervaringspunten, ranglijsten of certificaten. Het is belangrijk dat potentiële klanten iets leren en dat de motivatie van een beloning hen aanspoort om betrokken te blijven.

Om klantloyaliteit op te bouwen, is het vertellen van een verhaal in uw activatie van groot belang. Het is een bron van motivatie voor toekomstige gebruikers en zorgt ervoor dat deelnemers zich echt betrokken voelen bij de activiteit.

06

Een belangrijke vraag : Welke resultaten?

Een digitale experience ontwerpen met gamification genereert :

  • bekendheid,
  • engagement,
  • gegevens en leads,
  • een geanimeerde community en loyaliteit.

U kunt uw prospects belonen, maar ook een zekere erkenning geven door ervaringspunten, tabellen of diploma's aan te bieden. Je kan prospects belonen, maar ook erkenning bieden door punten, medailles of diploma's uit te reiken. Iets bijleren is belangrijk voor potentiële nieuwe klanten en de motivatie van een beloning is de sleutel tot gebruikersbetrokkenheid.

Om klantentrouw op te bouwen is de storytelling van je activering heel belangrijk, het is een echte bron van motivatie voor de toekomstige gebruiker! Het zorgt ervoor dat de deelnemers zich echt betrokken voelen bij de activering.