Hilarious. A Very Creative Agency
Gamification

Welkom
bij Hilarious

Bij Hilarious staat gamification al 10 jaar centraal in onze communicatie. Gamification kan een cruciale hefboom zijn en wij integreren deze dan ook dagelijks in ons werk. Voor ons staat deze techniek centraal in de communicatiestrategie van onze klanten. We geloven dan ook dat iedereen deze strategie een kans moet geven.

Ons team doorloopt verschillende stappen in de ontwikkeling van game mechanics wanneer we overgaan naar de daadwerkelijke gamification design stap:

  • Strategie,
  • UX/UI,
  • Animatie,
  • Ontwikkeling,
  • Rapportage en optimalisering gedurende heel de campagne!

We hebben meer dan 500 digitale activaties meet meerdere gamification technieken op maat gemaakt met originele spelmechanismen en spelelementen, waarbij elke deelnemer gemiddeld 2,5 minuutjes doorbrengt. Zo'n lang contact met een merk zou bijna onmogelijk zijn met andere touchpoints. Door gebruik te maken van verschillende technieken toepassen gamedesignelementen, serious game en gameprincipes kan ook u de betrokkenheid van gebruikers bij uw merk vrij gemakkelijk vergroten.

Klanten zoals Proximus, Cofidis, Toyota en het Italiaans Toerismebureau in België volgden de trend al en zijn mooie voorbeelden van wat gamification kan opbrengen. Word jij de volgende?

01

Gamification toepast

Definitie van gamification: het concept oom van elke taak of service een spel te maken. Hoe je het ook noemt (digitale activering, wedstrijd, klantenbindingsprogramma, of andere), kan gamification de sleutel zijn tot een succesvolle communicatiestrategie. Of het nu gaat om het aantrekken van nieuwe klantent, het verzamelen van gegevens, het opbouwen van klantenloyaliteit of het gelukkig maken van klanten, gamification is het middel om je doelstellingen te bereiken.

Volg je nog? Het is heus niet zo ingewikkeld. Een voorbeeld uit het dagelijks leven.

Dagelijkse huishoudtaken. Niemand wil eraan beginnen. Stel nu dat elke taak beloond zou worden met een cadeau, dan wordt poetsen geassocieerd met plezier en worden we minder terughoudend om het te gaan doen! Gamification dient dus als een motiverende hefboom, maar zal ook helpen om gewoonten te vormen. De taak wordt onderhoudend dankzij een intrinsieke motivatie en dat is hoe je communicatie moet zijn. Gamification zal je klanten altijd een bepaalde motivatie meegeven. Gamification staat centraal als een techniek waarbij uw prospect motivatie krijgt.

In de praktijk is gamification het combineren van ervaringen zoals:

  • beloningen,
  • afspraken,
  • loyaliteit,
  • eigenaarschap,
  • progressie,
  • prestatie badges,
  • ranking.

Om extrinsieke motivatie krijgen. En pas ze aan in de marketingstrategie van uw diensten, in uw bedrijf, tijdens bedrijfsopleidingen of in saaie taken uit het dagelijks werkleven. Wat ook de context van uw bedrijf is en zelfs in een niet-spelcontext, kunt u gamificatie gebruiken als een communicatieproces waarmee u het gewenste resultaat kunt bereiken: uw prestatiedoelstellingen in elke stap van de conversietrechter. Gebruikers worden ondergedompeld in verschillende situaties die de engagement en klantinteractie met uw merk stimuleren. Op die manier kan gamification gebruikers inspireren.

02

Intrinsieke motivatie

Gamification heeft een sterke sociale dimensie en competitieve elementen, gebaseerd op:

  • behoefte aan erkenning,
  • uitdaging,
  • geest van competitie en teamwerk,
  • altruïsme,
  • aantrekkingskracht van een beloning.

Het maakt dus deel uit van een cognitief proces dat bij uw prospects een zeker plezier losmaakt en de retentie van uw bedrijf verhoogt. Het is belangrijk om de gedrag wilt stimuleren. Daarom kunt u gebruikers zelfs in niet-spelomgevingen of meer alledaagse taken tot gamification bewegen. Het spel moet gemakkelijk zijn om geen frustratie leiden.

03

Simpele gamification technieken

Een succesvol voorbeeld is het platform Enjoy! waarop deelnemers maandelijks 5 wedstrijden kunnen spelen. Door het gebruik van gamification elementen ervaart het merk een verhoogde interesse en tevredenheid vanwege haar klanten. Je kan deze factor verhogen door sociale interactie, zoals de experience delen met vrienden, toe te voegen.

Een andere factor die heel belangrijk is als we het over gamification hebben, zijn de achievement badges. Deelnemers moeten worden beloond, elke keer dat ze een actie ondernemen, zodat ze badges kunnen verdienen. Dat verhoogt de betrokkenheid van je gebruikers bij uw merk en verhoogt bijgevolg de merkretentie. Het is ook een goede manier om mensen te motiveren.

04

Hoe integreer je spelmechanismen in je gamification-project?

Merken die gamification integreren in hun customer engagement marketing strategieën zien verschillende stijgingen:

  • 47% in engagement,
  • 22% in merkloyaliteit,
  • en 15% in merkbekendheid.

Meer dan twee derde van 's werelds top 2.000 bedrijven heeft gamification al toegepast voor hun marketing. Met een robuuste gamification-strategie kunnen merken terugkerend gedrag aanmoedigen. De implementatie van gamification-technieken kan worden toegepast op alle gebieden en alle communicatiedoelstellingen, zelfs als uw merk zich in een niet-spelomgeving en tijdens saaie taken bevindt.

Gamification kan ook worden gebruikt om gegevens te verzamelen en een databank te verrijken, uiteraard met inachtneming van de RGPD. Spelomgevingen motiveren gebruikers meer dan in het echte leven om hun persoonlijke gegevens vrij te geven. Dit lost bijvoorbeeld de problemen op in verband met de verwerving van contactadressen en geeft uw klant een lijst met solide prospects en goed feedback.

Het kan zelfs een zeer effectief instrument voor klantsegmentatie worden en zal u in staat stellen kwalitatieve gegevens te verzamelen om uw publiek te kwalificeren. U kunt deze gegevens vervolgens gebruiken voor uw nieuwsbrieven of om uw advertentiepubliek te verfijnen. Dit aspect zal uw verkoopteams plezieren en uw merk op lange termijn meer geld opleveren.

Gamification is er ook om u te helpen uw online en offline conversies te verhogen, door uw klanten beloningen aan te bieden of de mogelijkheid om punten te verdienen aan het einde van de ervaring. Zoals coupons of loyaliteitspunten bijvoorbeeld.

De laatste reden waarom u gamification in uw marketingstrategie zou willen opnemen, is om:

  • Een online community te creëren,
  • en daardoor op middellange termijn klantenbinding opbouwen.

Het community-effect zal hen een gevoel geven dat ze erbij horen. Zo vergroot u ook uw naamsbekendheid.

Idealiter zijn gameplays ontworpen om op een smartphone te worden gespeeld, maar ze kunnen ook worden aangepast aan de desktop of in applicaties. Het komt erop aan de mechaniek aan te passen aan uw doelstelling en aan uw case. Door consequent te zijn, krijgt u de beste resultaten.

05

Hoe integreert u dit instrument in uw verschillende formaten?

Nu je "why" weet, is het tijd om over te gaan op "how", zoals Simon Sinek zou zeggen. Inderdaad, om een activatie echt zinvol te maken, is het ideaal dat het een moet hebben. Om een activatie betekenisvol te maken, moet je er zin en een doel aan geven.

Een mooi voorbeeld van dit principe is onze klant Cofidis. Een bank die kredieten verleent heeft het moeilijk om engagement vanwege haar klanten te verwerven. Echter, met onze gamification-strategie hielpen we Cofidis om maandelijks duizenden deelnemers met hen te laten interageren. Het idee was eenvoudig: omdat Cofidis een  historische partner van het wielrennen is, ontwierpen we verschillende spelmechanismen rond het veldrijden. Met promofilmpjes op social media en via mailcampagnes dreven we duizenden mensen naar een spelplatform waar de deelnemer centraal staat en elke maand fantastische prijzen kan winnen.

Het is belangrijk dat het spelconcept en de regels intuitiëf zijn, zonder dat de speler een hele handleiding moet ondergaan. Het is belangrijk dat de speler de regels heel snel begrijpt, zonder een hele pagina met regels te hoeven lezen.

Ook van belang is het creëren van interactie. Aangezien het doel een verhoogd engagement is, moet de speler de toegevoegde waarde van de activering zien. Je moet dus vanaf het begin pittig zijn en de gebruiker zoveel mogelijk betrekken. Gamification-technieken kunnen bestaan uit leren, serious games, game based learning, ludieke spelmomenten, problemen oplossen, memoriseren, maar ook variaties op oudere games in een moderne digitale omgeving kunnen een optie zijn. Een puntensysteem is de sleutel om ervoor te zorgen dat de menselijke motivatie verzekerd is. Gebruik wedstrijdvormen !Door prijzen aan te bieden verhoog je het engagement en de klantenbinding.

Aarzel niet om te spelen met teamgeest en competitie. Deze twee menselijke instincten zullen je helpen om het engagement binnen je activatie te verhogen.

06

Een belangrijke vraag : Welke resultaten?

Een digitale experience ontwerpen met gamification genereert :

  • bekendheid,
  • engagement,
  • gegevens en leads,
  • een geanimeerde community en loyaliteit.

U kunt uw prospects belonen, maar ook een zekere erkenning geven door ervaringspunten, tabellen of diploma's aan te bieden. Je kan prospects belonen, maar ook erkenning bieden door punten, medailles of diploma's uit te reiken. Iets bijleren is belangrijk voor potentiële nieuwe klanten en de motivatie van een beloning is de sleutel tot gebruikersbetrokkenheid.

Om klantentrouw op te bouwen is de storytelling van je activering heel belangrijk, het is een echte bron van motivatie voor de toekomstige gebruiker! Het zorgt ervoor dat de deelnemers zich echt betrokken voelen bij de activering.